W dniu 23 listopada b.r. w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach odbyły się warsztaty interpretacji muzyki Edwarda Griega. Pod kierunkiem wybitnych muzyków: Beryl Foster – sopran, Hilde Haraldsen Sveen – sopran oraz Einar Røttingen – fortepian studenci Akademii Muzycznych z całej Polski pracowali nad przygotowaniem dwóch pieśni Griega. Całość wieńczył koncert na którego program złożyły się kompozycje wokalne tego norweskiego kompozytora. Uczestnicy nie kryli swojego zachwytu nad pracą pod okiem specjalistów oraz wyrażali nadzieję, że przepiękna twórczość wokalna Griega w większości nie znana w Polsce powinna znaleźć swoje należyte miejsce w repertuarze koncertowym.
Konferencja „Edward Grieg i jego czasy”, która miała miejsce na Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w dniu 24 listopada b.r. zgromadziła wybitnych muzyków i muzykologów, specjalistów twórczości Edwarda Griega z całej Europy. Po oficjalnym otwarciu konferencji przez rektora AM w Katowicach prof. Tomasza Miczki w życiorys kompozytora wprowadził uczestników prof. Patrick Dinslage z Universität der Künste w Berlinie. Po nim wystąpił prof. Arvid Vollsnes z Uniwersytetu w Oslo, który opowiadał o miejscu tego twórcy w panoramie kompozytorów norweskich XIX i XX wieku. Dwa kolejne referaty dotykały twórczości pieśniowej norweskiego kompozytora. Beryl Foster, przewodnicząca The Grieg Society of Great Britain w Londynie, przedstawiła osiągnięcia Griega w gatunku pieśni solowej, natomiast dr Jorma Daniel Lünenbürger z Poczdamu w swoim wystąpieniu skupił się na pieśniach tego kompozytora do tekstów niemieckich. Poranną sesję zakończył prof. Patrick Dinslage, który wraz z pianistką prof. Heide Görtz z Universität der Künste w Berlinie poprowadzili wykład-koncert, który prezentował utwory fortepianowe Griega w korelacji z norweskim krajobrazem oraz obrazami norweskich artystów przełomu XIX i XX wieku. Sesję popołudniową otwarła swoim referatem prof. Markéta Štefková z Akademii Muzycznej w Bratysławie, która starała się dokonać porównania idiomu norweskiego Griega z kompozycjami czeskiego twórcy XX wieku Leoša Janáčka. Następnie wystąpił prof. Einar Røttingen z Akademii Griega w Bergen, który przybliżył nowatorski cykl utworów fortepianowych op. 66 Griega. Dwa ostatnie wykłady konferencyjne dotykały: nieznanych związków Griega z Polską i Polakami, które poruszyła dr Dagmara Łopatowska-Romsvik z Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz percepcji muzyki Griega w Polsce, które przedstawił organizator projektu „Edward Grieg i jego czasy” dr Wojciech Stępień z Akademii Muzycznej w Katowicach. Uczestnicy konferencji jednogłośnie stwierdzili, że muzyka Griega ciągle pozostaje zbyt mało znana w naszym kraju, stąd możliwość zorganizowania konferencji w Katowicach jest cennym wkładem w dzieło popularyzacji tego kompozytora w Polsce. Zagraniczni prelegenci wyrazili swoje uznanie dla wspaniałej organizacji całego wydarzenia „Edward Grieg i jego czasy” i byli zachwyceni wspaniałym neogotyckim budynkiem Akademii Muzycznej w Katowicach, zwłaszcza restaurowaną zabytkową aula im. Bolesława Szabelskiego. Nie omieszkali także pochwalić Akademickiej Orkiestry im. Karola Szymanowskiego, która pod batutą Michała Klauzy brawurowo wykonała na wieczornym koncercie obie suity z muzyki do Peer Gynta Griega.