W wyniku realizacji projektu nastąpi zacieśnienie współpracy pomiędzy Akademią Muzyczną im. Karola Szymanowskiego a Akademią im. Edvarda Griega, działającą w ramach Uniwersytetu w Bergen. Partnerska współpraca opiera się na wspólnym celu edukacyjnym i kulturalnym. Stanowi także platformę do rozszerzania stosunków akademickim, w wymiarze instytucjonalnym. Dzięki współpracy partnerzy będą osiągali lepsze rezultaty, wzajemnie pobudzali swoją aktywność oraz wspólnie animowali dalsze działania. W perspektywie długofalowej partnerzy planują organizację wymian pedagogów studentów, seminariów, warsztatów i konferencji. Mając na uwadze dorobek i wybitne osiągnięcia obu uczelni w dziedzinie muzyki jazzowej, będzie ona stanowiła przedmiot szczególnego zainteresowania oraz współpracy partnerskiej.
Koncert z okazji otwarcia zabytkowego budynku po remoncie
Po blisko 2 latach zakończył się remont zabytkowego budynku Akademii Muzycznej w Katowicach. Z tej okazji 4 kwietnia 2016 roku w odnowionej Auli im. Bolesława Szabelskiego odbył się uroczysty koncert z udziałem artystów norweskich z Akademii im. Edwarda Griega, z Uniwersytetu w Bergen.
Koncert rozpoczął się o godz. 17.00 częścią oficjalną, podczas której prof. dr hab. Ewa Chojecka przedstawiła historyczne aspekty powstawania polichromii w Auli oraz specyfikę prac konserwatorskich.
Część koncertowa rozpoczęła się od wystąpienia prof. Juliana Gembalskiego, który wykonał Toccatę i fugę d-moll Jana Sebastiana Bacha oraz własne improwizacje na zbudowanych w ramach projektu przez pracownię Antona Škrabla organach piszczałkowych.
Goście z Norwegii zaprezentowali utwory kompozytorów norweskich różnych epok. Pani Hilde Haraldsen Sveen wykonała 4 pieśni XIX-wiecznego kompozytora Carla Arnolda przy akompaniamencie fortepianowym Torleifa Torgersena. Następnie Ricardo Odriozola wykonał na skrzypcach utwór „Inventiones”, autorstwa współczesnego kompozytora Ketila Hvolsa. Skrzypkowi towarzyszyły przy fortepianie Einar Rottingen.
Na zakończenie koncertu wystąpili Steinar Saetre (saksofon) i Eivind Waage Austad (fortepian), którzy zagrali utwór Jonnathana Greena „Body and soul”.
Projekt partnerski „Edward Grieg i jego czasy”
W dniu 23 listopada b.r. w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach odbyły się warsztaty interpretacji muzyki Edwarda Griega. Pod kierunkiem wybitnych muzyków: Beryl Foster – sopran, Hilde Haraldsen Sveen – sopran oraz Einar Røttingen – fortepian studenci Akademii Muzycznych z całej Polski pracowali nad przygotowaniem dwóch pieśni Griega. Całość wieńczył koncert na którego program złożyły się kompozycje wokalne tego norweskiego kompozytora. Uczestnicy nie kryli swojego zachwytu nad pracą pod okiem specjalistów oraz wyrażali nadzieję, że przepiękna twórczość wokalna Griega w większości nie znana w Polsce powinna znaleźć swoje należyte miejsce w repertuarze koncertowym.
Konferencja „Edward Grieg i jego czasy”, która miała miejsce na Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w dniu 24 listopada b.r. zgromadziła wybitnych muzyków i muzykologów, specjalistów twórczości Edwarda Griega z całej Europy. Po oficjalnym otwarciu konferencji przez rektora AM w Katowicach prof. Tomasza Miczki w życiorys kompozytora wprowadził uczestników prof. Patrick Dinslage z Universität der Künste w Berlinie. Po nim wystąpił prof. Arvid Vollsnes z Uniwersytetu w Oslo, który opowiadał o miejscu tego twórcy w panoramie kompozytorów norweskich XIX i XX wieku. Dwa kolejne referaty dotykały twórczości pieśniowej norweskiego kompozytora. Beryl Foster, przewodnicząca The Grieg Society of Great Britain w Londynie, przedstawiła osiągnięcia Griega w gatunku pieśni solowej, natomiast dr Jorma Daniel Lünenbürger z Poczdamu w swoim wystąpieniu skupił się na pieśniach tego kompozytora do tekstów niemieckich. Poranną sesję zakończył prof. Patrick Dinslage, który wraz z pianistką prof. Heide Görtz z Universität der Künste w Berlinie poprowadzili wykład-koncert, który prezentował utwory fortepianowe Griega w korelacji z norweskim krajobrazem oraz obrazami norweskich artystów przełomu XIX i XX wieku. Sesję popołudniową otwarła swoim referatem prof. Markéta Štefková z Akademii Muzycznej w Bratysławie, która starała się dokonać porównania idiomu norweskiego Griega z kompozycjami czeskiego twórcy XX wieku Leoša Janáčka. Następnie wystąpił prof. Einar Røttingen z Akademii Griega w Bergen, który przybliżył nowatorski cykl utworów fortepianowych op. 66 Griega. Dwa ostatnie wykłady konferencyjne dotykały: nieznanych związków Griega z Polską i Polakami, które poruszyła dr Dagmara Łopatowska-Romsvik z Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz percepcji muzyki Griega w Polsce, które przedstawił organizator projektu „Edward Grieg i jego czasy” dr Wojciech Stępień z Akademii Muzycznej w Katowicach. Uczestnicy konferencji jednogłośnie stwierdzili, że muzyka Griega ciągle pozostaje zbyt mało znana w naszym kraju, stąd możliwość zorganizowania konferencji w Katowicach jest cennym wkładem w dzieło popularyzacji tego kompozytora w Polsce. Zagraniczni prelegenci wyrazili swoje uznanie dla wspaniałej organizacji całego wydarzenia „Edward Grieg i jego czasy” i byli zachwyceni wspaniałym neogotyckim budynkiem Akademii Muzycznej w Katowicach, zwłaszcza restaurowaną zabytkową aula im. Bolesława Szabelskiego. Nie omieszkali także pochwalić Akademickiej Orkiestry im. Karola Szymanowskiego, która pod batutą Michała Klauzy brawurowo wykonała na wieczornym koncercie obie suity z muzyki do Peer Gynta Griega.
Projekt partnerski „Edward Grieg i jego czasy" jest realizowany we współpracy z Instytutem Muzycznym Uniwersytetu w Bergen w ramach Funduszu Współpracy Dwustronnej EOG. Działania partnerskie w ramach projektu przyczynią się do wzmocnienia współpracy dwustronnej między Polską a Państwem-Darczyńcą, dzięki zacieśnieniu współpracy pomiędzy Akademią Muzyczną w Katowicach i Uniwersytetem w Bergen.